La base d'un bon para-xocs: els seus suports

27/01/2020

Benvinguts a el blog de Rock Army. Un espai en el qual regularment anirem publicant articles propis relacionats amb el món de l'off-road i especialment, tots aquells temes que ens preocupen als usuaris de l'4x4.

Us convidem a que seguiu molt de prop aquest bloc, ja que anem a aprofundir en qüestions sobre les quals no hi ha molta informació i sabem que us resultaran interessants.

Sóc Johnny Merino, fundador de Rock Army, i ja que aquest és el primer post del nostre blog, no veig millor manera de començar que pel principi. Per això avui us vull parlar sobre els fonaments d'un bon para-xocs: el seu sistema de subjecció.


Para-xocs Rock Army

Sembla sorprenent pensar que molts usuaris a l'hora d'escollir un para-xocs metàl·lic per al seu tot terreny, passen per alt factors com aquest.

En realitat, hi ha multitud de factors que poden intervenir en l'elecció d'un para-xocs, en funció de les necessitats de l'ús. El pes, els angles, la solidesa, la funcionalitat ... Però hi ha algunes exigències que en tots els casos s'han de complir, i una d'elles és un bon sistema de subjecció.

Tot vehicle utilitzat regularment en muntanya, en algun moment de la seva vida es veurà en la tessitura d'haver de ser remolcat o d'haver d'efectuar alguna maniobra d'auto-rescat, desembussament de algun company o un altre tipus de treballs. Per a aquestes funcions, els para-xocs són una eina fonamental ja que suposen una estructura robusta en la qual podem instal·lar cabrestants, ports per grillons o acoblar altres eines com politges, gats de trinquet o polispasts manuals, entre d'altres.

Perquè un para-xocs pugui dur a terme totes aquestes tasques amb seguretat és fonamental que compti amb un sistema de subjecció i un disseny de punts d'ancoratge pensat especialment per a aquestes comeses. Per contra, si la subjecció és pobre no serà un para-xocs útil. Tinguem en compte que un vehicle que pesa en buit 2,3T pot arribar a oferir una resistència major a el doble del seu pes en certes situacions. Posem l'exemple d'un vehicle enfonsat en un fangar espès. La ineficàcia de les rodes sumada a l'efecte ventosa que pot produir el fang és capaç d'incrementar la resistència de el vehicle en gran mesura. Però, què passa si a més vam haver d'abandonar el vehicle immobilitzat i a el tornar el dia següent ens trobem que el fang s'ha solidificat? El camí d'un veritable tot terreny és una deu de reptes, i per això hem de fixar-nos bé en que la seva preparació sigui capaç d'afrontar-los.



Però entrem en matèria ...


Quines qualitats ha de complir la subjecció d'un para-xocs per estar a l'altura d'aquestes situacions?


En primer lloc, ha de ser capaç de bloquejar les tensions derivades de qualsevol maniobra d'arrossegament en cinc sentits: Ascendent i descendent, lateralment i per descomptat, cap endavant (en un para-xocs frontal). Per a les tensions generades contra el vehicle s'obre un gran apartat d'exigències addicionals ja que estaríem parlant d'el comportament enfront d'una col·lisió, i sobre aquesta comesa hi ha matèria per invertir dues vides en analitzar i millorar.


Un altre factor amb el qual s'ha de comptar a l'hora d'aprovar un bon sistema de subjecció és l'adequació o adaptació a l'estructura de el vehicle. És a dir, no és el mateix integrar un para-xocs amb cabrestant en un vehicle que disposa d'un xassís de construcció robusta i uns ancoratges evidents, que en un monocasc o un xassís lleuger amb una estructura més complexa. En funció a la solidesa de la base disposarem més o menys punts de subjecció (cargols) per dissipar les tensions a fi d'evitar deformacions o esquinçaments en l'estructura de el vehicle. A el mateix temps, la posició, la mida i les qualitats dels cargols han d'estar en consonància a la tensió que previsiblement hauran de suportar. A la següent fotografia veiem el suport d'un dels nostres models per Jeep Cherokee XJ , amb 6 cargols transversals a cada lateral dels travessers de l'monocasc, tres dels quals subjecten també la caixa de direcció a la banda esquerra. Amb aquest disseny, no només assegurem una subjecció perfecta, sinó que a el mateix temps reforcem el monocasc a la zona de la caixa de direcció amb el mateix suport.



Com a dada, un cargol d'acer a l'carboni en qualitat 8.8 i M12 és capaç de suportar, segons dades teòriques, 9.227Kg de càrrega en tracció (estirant-lo) i 7.382Kg de càrrega en torsió (abans de deformar). De manera que, es podria dir que una subjecció de 4 cargols M12 i 8.8 pot suportar, teòricament, 36.900Kg sempre que els materials sobre els quals vagin fixats siguin capaços de suportar aquesta tensió. De totes maneres, això és una orientació molt genèrica que es veurà més condicionada pel com que per el quant, ja que el disseny dels propis suports és crucial per a la seva eficàcia.




A la següent foto podem veure un altre dels nostres suports per monocasc amb 6 cargols M12 verticals-tres transversals que abracen el travesser de l'monocasc per la seva part inferior i lateral interior per bloquejar la subjecció en els cinc sentits que esmentàvem a el principi de el post. A més, aquests suports compten amb dos entrepans interiors que reforcen la subjecció i fixen el conjunt entre si formant un bloc.




Què més qualitats hem d'esperar de la subjecció d'un para-xocs off-road?


Uns punts d'amarratge ben pensats.


Amarrar l'eslinga és un gest quotidià per a molts de nosaltres, però poques vegades ens parem a pensar en la tensió que recorre totes les peces des del grilló fins a l'estructura de el vehicle. El adequat és que intervinguin el menor nombre de peces possible perquè les tensions flueixin directes a el xassís, evitant un recorregut que generi efectes palanca o altres torsions. Ubicar els punts d'amarratge directament en els suports sempre és una bona idea, encara que de vegades per qüestions de disseny no sigui possible i s'hagin de buscar altres ubicacions o sistemes igualment eficaços. L'important és que el sistema que utilitzem garanteixi la seguretat en cas de veure sotmès a tensions extremes. Els estrebades amb l'eslinga són una cosa que hem d'evitar sempre, però si fos necessari, la fermesa de el sistema d'amarratge ha de ser sempre superior a la pitjor situació que ens puguem trobar. Tingues-ho clar, un grilló volant és una cosa que ningú vol veure.




Així doncs, sigui quin sigui l'ús que li donis al teu tot terreny, si muntes para-xocs metàl·lics fixa't bé en com va a anar subjecte tot el conjunt (para-xocs + cabrestant + portagrilletes) perquè quan depenguis d'ells, la seguretat ha d'estar de la teva part.